8.2 C
New York
Wednesday, March 6, 2024

Honda CR-V e:FCEV diperkenal – SUV fuel-cell hidrogen dengan plug-in charging, pertama dari Jepun


Honda CR-V e:FCEV diperkenal – SUV fuel-cell hidrogen dengan plug-in charging, pertama dari Jepun

Ini ada satu berita penting dalam dunia kenderaan gasoline cell. Honda CR-V e:FCEV yang baru diperkenalkan semalam waktu Ekspo Hidrogen & Gas Cell Antarabangsa di Tokyo menjadi mannequin FCEV jepun pertama yang mempunyai fungsi pengecas plug-in. Ini bermakna, jika kenderaan kehabisan hidrogen dan tidak dapat diisi, ia boleh bergerak menggunakan bateri, yang dicas di rumah ataupun pengecas EV awam.

Menurut Honda, kelebihan FCEV – seperti pemanduan jarak jauh dan tempoh isian yang pendek (cuma tiga minit untuk kenderaan ini) – masih ada pada CR-V e:FCEV, tetapi kemudahannya ditambah lagi dengan ciri plug-in untuk mengecas bateri. Konsep ini dipanggil oleh Honda sebagai ‘E-Life Generator’.

CR-V e:FCEV dijangka dapat memberikan jarak gerak lebih 600 km dengan isian penuh tangki hidrogennya, sementara apabila menggunakan kuasa elektrik bateri, ia dapat memberi jarak 60 km (WLTP). Jarak gerak EV ini tidaklah begitu tinggi, cuma 10% daripada jarak gerak hidrogennya, tetapi masih dapat mengelakkan pengguna daripada tersadai di tepi jalan. Jumlah 60 km ini juga mungkin sesuai untuk kegunaan harian ringkas.

Honda CR-V e:FCEV diperkenal – SUV fuel-cell hidrogen dengan plug-in charging, pertama dari Jepun

Kuasa elektrik daripada CR-V e:FCEV ini juga boleh digunakan untuk peralatan lain (V2L), dengan Honda telah menyediakan soket output khas yang boleh dimasukkan kepada tempat mengecas kenderaan. Kuasa maksimum yang mampu diberikan adalah sehingga 1500W.

CR-V dikenali kerana ruang luas serta ciri praktikalitinya, dan pada mannequin e:FCEV ini ia tidak berbeza. Untuk ruang kargo, Honda menyesuaikan bentuk tangki hidrogen yang menonjol dengan membuat ruang simpanan dua tingkat menggunakan papan fleksibel.

Untuk reka bentuk, CR-V generasi keenam ini mendapat muka khas untuk versi e:FCEV. Saiz gril hadapannya telah dijadikan terbalik dengan yang di atas lebih nipis manakala yang di bawah lebih besar. Pada bahagian belakang, terdapat kemasan hitam berkilat di bahagian tengah. Tempat duduk dibalut kulit sintetik berasaskan bio.

Honda CR-V e:FCEV diperkenal – SUV fuel-cell hidrogen dengan plug-in charging, pertama dari Jepun

Sistem fuel-cell yang digunakan pada SUV ini dibangunkan bersama oleh Honda dengan GM, dan ia dikeluarkan oleh syarikat perkongsian mereka di Michigan, Amerika Syarikat. Kereta itu pula akan dikeluarkan di kilang di Ohio dan dieksport ke Jepun. Selepas Jepun, ia akan dijual di Amerika Syarikat dalam tahun ini juga.

Honda memberitahu, sistem fuel-cell baru mereka ini adalah lebih baik berbanding usaha sebelum ini pada Readability Gas Cell. Kos keseluruhan telah berkurang 2/3 melalui pengurangan jumlah platinum yang digunakan, dan jumlah sel, serta kesan positif peningkatan pengeluaran. Ketahanan sistem juga berganda, manakala rintangan suhu bertambah banyak berbanding sistem sebelum ini.

Selain daripada itu, komponen unit kuasa juga telah disepadukan, untuk mendapatkan pakej kompak dan ringan, yang juga menyumbang ke arah pengurangan kos dan peningkatan prestasi keselamatan pasif dengan membolehkan penggunaan tapak enjin sama dengan CR-V enjin biasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan myTukar.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles