12.2 C
New York
Wednesday, April 17, 2024

Honda Ye diperkenal – barisan EV untuk China terdiri daripada P7, S7, GT Idea, lancar tahun ini


Honda Ye diperkenal – barisan EV untuk China terdiri daripada P7, S7, GT Concept, lancar tahun ini

Walaupun sudah sedikit ketinggalan dalam dunia kenderaan elektrik (EV), Honda nampaknya mahu membuat kebangkitan dengan memperkenalkan Ye, iaitu barisan mannequin elektrik khas untuk China dan berbeza dengan siri 0 (Zero) yang diperkenalkan untuk pasaran world.

Ye itu diambil daripada perkataan Mandarin yang membawa maksud “bersinar dengan gemilang” dan tiga mannequin pertama yang menggunakan nama tersebut, iaitu P7 (SUV), S7 (SUV) dan GT Idea (sedan) akan diperkenalkan semasa pameran Auto China yang akan berlangsung minggu hadapan di Beijing.

Ketiga-tiga kereta ini nampak sudah lebih bersedia untuk pengeluaran, dengan P7 dan S7 akan mula dijual pada hujung tahun ini. Dua crossover tersebut dilihat mempunyai rekaan hampir sama, dengan cermin hadapan yang melengkung ke tepi, cermin belakang landai serta d-pillar yang tebal.

Perbezaannya adalah pada kemasan hadapan dan belakang, terutamanya bahagian lampu, dengan P7 mempunyai pencahayaan berbentuk C manakala S7 menggunakan rekaan X dan grafik H masing-masing di hadapan dan belakang.

Honda Ye diperkenal – barisan EV untuk China terdiri daripada P7, S7, GT Concept, lancar tahun ini

Ciri seperti Honda e, iaitu pembuka pintu sama rata dengan badan dan kamera untuk menggantikan cermin sisi juga digunakan pada dua mannequin Ye ini. Untuk brand, Honda menggunakan penjenamaan seperti mannequin siri 0 yang nampak klasik serta tulisan Honda di belakang. Soket pengecas pula terletak di fender hadapan.

Pada bahagian dalam, P7 dan S7 menggunakan rekaan seperti e:N1, dan dilengkapi dengan dengan skrin sesentuh menegak yang besar di tengah serta panel instrumen digital lebar di hadapan pemandu. Skrin instrumen ini diletakkan lebih tinggi berbanding skrin pada e:N1 supaya lebih mudah dilihat oleh pemandu.

Honda Ye diperkenal – barisan EV untuk China terdiri daripada P7, S7, GT Concept, lancar tahun ini

Perincian lain yang diberitahu akan dipasang pada dua mannequin ini adalah termasuk sistem kawalan suara berasaskan AI, serta panel papan pemuka dan pintu berlampu yang boleh menyala mengikut pengaktifan fungsi tertentu. Ciri mekanikal masih belum didedah, tetapi P7 dan S7 akan datang dengan pacuan roda belakang dan juga semua roda.

Sementara itu, GT Idea pula memberi petunjuk kepada sedan baru yang akan dijual hujung tahun 2025. Mannequin empat pintu berbumbung rendah ini menampilkan rekaan lebih sporty, dengan grafik lampu X dan H sama seperti S7 dan terdapat bukaan udara di bahagian fender.

Honda mengambil pendekatan yang lebih berani untuk bahagian dalamnya, dengan banyak bahagian berwarna merah, bentuk stereng unik serta sekurang-kurang enam skrin termasuk yang berada di tengah papan pemuka dan konsol tengah. Butang R yang terdapat di bahagian stereng memberi gambaran seakan ia akan hadir dengan versi Sort R.

Menurut Honda, mereka mempunyai perancangan untuk memperkenalkan enam mannequin Ye menjelang tahun 2027, dan apabila digabungkan dengan e:NP1 dan e:NS1 (e:N1 versi China), keseluruhannya akan menjadi 10 mannequin EV di China. Mannequin selebihnya selain yang sudah disebutkan tadi masih belum diketahui.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles